خستگی در سال کنکور

خستگی در سال کنکور یک پدیده‌ی عادی است که برای تمامی داوطلبین اتفاق می‌افتد. هرگز فکر نکنید که فقط شما هستید که دچار خستگی و بی‌حوصلگی هستید، حتی بهترین دانش‌آموزان هم در بازه‌های مختلف احساس خستگی و عدم تمایل به درس خواندن را تجربه می‌کنند. معمولا ۴۵ دقیقه اول درس خواندن، ذهن بسیار فعال است و گیرایی بالایی نیز دارد ولی هرچه از این زمان جلوتر برویم، مغز ما خسته شده و گیرایی آن کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه کمتر تمایل به درس خواندن پیدا می‌کنیم. ولی این اتفاقی است که برای تمامی افراد می‌افتد. ما باید بتوانیم بر این خستگی غلبه کنیم و به راه خود ادامه دهیم.

در این نوشتار می‌خواهیم راهکارهایی برای غلبه بر خستگی در سال کنکور، ارائه کنیم. پس با همراه باشید.

مدت زمان مطالعه مفید خود را پیدا کنید و برای آن برنامه‌ی مشخصی داشته باشید:

بالاتر گفتیم که معمولا بازه‌ی یادگیری بالای افراد، حدود ۴۵ دقیقه است. ولی قطعا این بازه برای افراد مختلف، متفاوت است. این بازه معمولا در محدوده‌ی ۴۵ دقیقه تا ۹۰ دقیقه است. ما باید بتوانیم این مدت زمان را برای خودمان شناسایی کنیم و براساس آن برنامه‌ریزی کامل و جامعی داشته باشیم.

سعی کنید اوقات پربازده مطالعه‌ی خود را شناسایی کنید

برای مقابله با خستگی در سال کنکور به موقع استراحت کنید:

توجه داشته باشید که شما یک ربات نیستید که بتوانید بی‌وقفه درس بخوانید. مشکل بسیاری از دانش‌آموزان این است که فکر می‌کنند در طول روز فقط باید درس بخوانند تا به موفقیت برسند. اینکار در دراز مدت باعث خستگی شما و در نتیجه زدگی از درس می‌شود. حد اعتدال را رعایت کنید و بین بازه‌های درسی خود زمانی را به استراحت مفید اختصاص دهید. البته این به آن معنا نیست که زمان استراحت خیلی طولانی باشد و از درس خود عقب بمانید. مثلا اگر شما ۹۰ دقیقه مطالعه‌ی مفید داشتید، حال لازم است که ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشید، تا بتوانید انرژی خود را به دست آورید.

از مطالعه به روش‌های کسالت‌بار دوری کنید:

سعی کنید هدفمند درس بخوانید و در ابتدای مطالعه از خودتان بپرسید که هدف شما از مطالعه‌ی این درس چیست؟ از خواندن دروس به روش منفعلانه خودداری کنید، چرا که این روش باعث خستگی زودرس شما می‌شود. فعالانه درس بخوانید و هنگام مطالعه خود را به چالش بکشید. استفاده از تست‌ها و آزمون‌های آزمایشی برای مطالعه می‌تواند روش مناسبی برای این کار باشد.

به بیماری‌های جسمی و تغذیه خود توجه کنید:

گاهی علت خستگی در سال کنکور، بیماری‌های جسمی مثل کم خونی است. حتما به پزشک مراجعه کنید و در صورت داشتن اینگونه بیماری‌ها برای رفع آن داروهای مورد نیاز را مصرف کنید. همچنین به تغذیه خود در سال کنکور بسیار اهمیت دهید. از مواد مغذی و پر انرژی استفاده کنید تا بتواند انرژی شما را برای درس خواندن تامین کند.

در سال کنکور توجه‌ی ویژه‌ای به فاکتورهای سلامتی خود داشته باشید

مطالعه در شرایط محیطی مناسب:

اتاقی را برای مطالعه انتخاب کنید که شرایط مناسبی را داشته باشد. این اتاق باید از یک تهویه خوب برخوردار بوده و نه سرد باشد و نه گرم. به علاوه اینکه باید از نور بسیار خوبی نیز برخوردار باشد. شرایط محیط مطالعه تاثیر زیادی بر روی کیفیت مطالعه و یادگیری فرد دارد، بنابراین به آن توجه داشته باشید؛ تا بتوانید از خستگی در سال کنکور دور شوید. راستی این موضوع روداخل این نوشتار کامل بررسی کردیم، حتما مطالعه کنید! ممنون🌹