تمرکز یکی از مهارت‌هایی است که برای موفقیت در هر آزمونی لازم است. کاهش تمرکز و افزایش حواس‌پرتی در هر کاری، باعث کاهش راندمان فرد می‌شود؛ در نتیجه باید به تمرکز به عنوان یک عامل بسیار تاثیرگذار در موفقیت توجه کرد. افزایش تمرکز در کنکور مانند تمام مهارت‌های دیگر ذاتی نبوده و فرد می‌تواند با تمرین و تکرار آن را در خود به وجود آورده یا افزایش دهد. در این نوشتار سعی داریم چند راهکار طلایی برای افزایش تمرکز در کنکور بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

تمرکز، رکن اساسی موفقیت در هر کاری است

عوامل موثر بر تمرکز

همانطور که قبل‌تر گفتیم، تمرکز یک ویژگی اکتسابی به حساب می‌آید؛ در نتیجه به راحتی می‌توان با تکرار و تمرین آن را افزایش داد. در قدم اول شما باید عواملی که باعث حواس‌پرتی و عدم تمرکز شما می‌شوند را شناسایی کرده و آن‌ها را رفع نمایید. این عوامل به دو دسته‌ی عوامل بیرونی و عوامل درونی تقسیم می‌شوند.

تاثیر عوامل بیرونی و درونی بر تمرکز

منشا عوامل درونی به خود فرد برمی‌گردد و تاثیر مخربی بر روی موفقیت در کنکور دارد. عواملی چون گرسنگی، تشنگی، مشکلات فکری و ذهنی، خواب نامنظم و… جزء عوامل درونی حواس‌پرتی محسوب می‌شوند که برای افزایش تمرکز در کنکور باید با آن‌ها مقابله کرد.

عواملی مانند صدای تلویزیون، صدای موزیک، شلوغی محیط مطالعه و… نیز جزء عوامل بیرونی حواس‌پرتی به حساب می‌آیند. در قدم اول باید سعی کنیم با عوامل بیرونی که تمرکز ما را از بین می‌برند، مقابله کنیم. برای مثال صدای موزیک را کم کنیم، محیط مطالعه خود را تغییر دهیم و… سعی کنید میز تحریز و اتاق مطالعه مرتبی داشته باشید؛ زیرا این موضوع به طور مستقیم بر تمرکز شما تاثیر می‌گذارد. همچنین تغییر زیاد محیط مطالعه یکی دیگر از عواملی است که باعث عدم تمرکز شما می‌شود.

افزایش تمرکز
قبل از هر چیز، عوامل حواس‌پرتی خود را شناسایی کنید

راهکارهای طلایی برای افزایش تمرکز در کنکور سراسری

  • راهکار اول: تندخوانی

زمانی که شما یک مطلب را سریع بخوانید و بین کلمات فاصله نیندازید، باعث می‌شود که ذهن فرصت فکر کردن به مسائل دیگر را نداشته باشد و تمام تمرکز و حواس شما صرف درس و مطالعه شود.

  • راهکار دوم: استفاده از انگشت یا مداد برای دنبال کردن جملات

این کار باعث منسجم و یکنواخت شدن ذهن و عدم حواس‌پرتی می‌شود. همزمان با دنبال کردن جملات و کلمات به وسیله‌ی مداد، زیر نکات مهم و کلیدی را خط کشیده یا هایلایت نمایید.

  • راهکار سوم: یادداشت کردن افکاری که باعث حواس‌پرتی می‌شوند

یکی دیگر از راهکارها برای افزایش تمرکز در کنکور، یادداشت کردن عوامل حواس‌پرتی است. موقع مطالعه تمامی عواملی که ذهن شما را درگیر می‌کنند را روی یک کاغذ یادداشت کرده و به خود قول دهید که پس از مطالعه به آن‌ها فکر ‌کنید. پس از مطالعه زمانی را به فکر کردن روی آن‌ها اختصاص دهید و مشکلات را حل کنید تا در بازه‌ی مطالعاتی بعدی ذهنتان کمتر درگیر باشد.

  • راهکار چهارم: به کمک برنامه‌ریزی بهترین زمان‌ها را برای خواندن دروس مختلف انتخاب کنید

شما باید یک شناخت کلی از خودتان داشته باشید و به طور کامل بدانید که در چه ساعت‌هایی بازدهی شما برای مطالعه هر درس بیشتر است. بر طبق همین اطلاعات زمان‌هایی را در برنامه‌ریزی درسی خود برای مطالعه دروس مختلف اختصاص دهید. در این‌باره بیشتر بخوانید.

  • راهکار پنجم: سنجش میزان ساعت مفید مطالعه

اکثر افرادی که دچار حواس‌پرتی می‌شوند، ساعاتی که مطالعه مفید داشته‌اند از ساعات مطالعه کلی آن‌ها کمتر است. برای جلوگیری از این کار می‌توان از کرنومتر در موقع مطالعه استفاده کرد. به این صورت که با شروع مطالعه دکمه استارت کرنومتر را بزنید و هر زمان که ذهن شما منحرف شد یا دچار حواس‌پرتی شدید دکمه توقف را بزنید. این یک راهکار خوب برای سنجش میزان ساعت مطالعه مفید و عدم حواس‌پرتی خواهد بود.