تغذیه در دوران کنکور

تغذیه مناسب یکی از اصول مهم در سال کنکور است که باید به آن به صورت ویژه دقت شود. در سال کنکور به علت شرایط و حساسیت‌هایی که وجود دارد، باید نکات زیادی از جمله رژیم غذایی مناسب رعایت شود. به همین خاطر برای اینکه دانش‌آموز بتواند انرژی کافی برای مطالعه در طول روز را داشته باشد، باید بتواند رژیم غذایی مناسبی را برای خود انتخاب کند. به علاوه با تقویت سیستم ایمنی بدن او، امکان بیماری کاهش می‌یابد و در نتیجه دانش‌‌آموز بهتر می‌تواند درس بخواند. در این نوشتار می‌خواهیم اصول و نکاتی در رابطه با رژیم غذایی سالم در سال کنکور را بیان کنیم.

تغذیه در دوران کنکور
شما در طول روز نیاز به انرژی زیادی دارید، پس از تغذیه مناسب غافل نشوید

صبحانه مقوی

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای هر فردی است. ولی این وعده‌ی غذایی در سال کنکور از اهمیت بیشتری برخوردار است. بسیاری از دانش‌آموزان یا صبحانه نمی‌خورند و یا اینکه صبحانه مقوی و کاملی مصرف نمی‌کنند. اغلب این افراد به جای استفاده از مواد قندی پیچیده، موادی مانند کیک و آب میوه مصرف می‌کنند که قند ساده دارد.

مواد با قند ساده باعث می‌شوند که قند خون به سرعت بالا رفته و در نتیجه انسولین خون نیز بالا رود؛ در نتیجه قند خون در مدت کوتاهی کاهش می‌یابد و این افراد پس از مدت کوتاهی دچار افت انرژی می‌شوند. در واقع اگر می‌گوییم، صبحانه اصلی‌ترین وعده‌ی غذایی روزانه است، پس باید بهترین مواد نیز در این وعده‌ی غذایی مصرف شود. سعی کنید از تمام گروه‌های غذایی در این وعده استفاده کنید و مخصوصا کربوهیدرات و پروتئین را به اندازه‌ی کافی در این وعده مصرف نمایید.خرما، گردو، عسل، شیر، تخم مرغ و… می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این وعده باشند.

تنوع غذایی

نکته‌ی دیگر در مورد تعذیه در دوران کنکور، داشتن یک تنوع غذایی مناسب است. سعی کنید در رژیم غذایی خود از یک تنوع غذای متناسب برخوردار باشید. تنوع غذایی باعث افزایش سطح انرژی داوطلب شده و به علت اهمیت زیاد انرژی در سال کنکور باید به این موضوع بسیار دقت شود. به اضافه اینکه وجود مواد غذایی مختلف در رژیم روزانه باعث افزایش میزان یادگیری و تقویت حافظه فرد می‌شود. در واقع بدن تمامی افراد به تمام گروه‌های غذایی علی الخصوص کربوهیدرات، پروتئین و ویتامین‌ها و… نیاز دارد؛ ولی این موضوع برای سال کنکور بسیار حیاتی‌تر است.

در نتیجه باید رژیم غذایی خود را طوری در نظر بگیریم که در طول روز به بدن ما تمام گروه‌های غذایی برسد. یکی از اهمیت‌های تنوع غذایی در سال کنکور برای  این است که باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن فرد می‌شود. با تقویت سیستم ایمنی فرد، احتمال بیمار شدن فرد کاهش پیدا می‌کند و این مسئله در سال کنکور بسیار پراهمیت است.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات در سال کنکور برای تامین ویتامین‌ها در بدن ضروری هستند. همچنین مصرف گوشت و تخم مرغ در تامین میزان پروتئین مورد نیاز بدن اهمیت زیادی دارد. اما در نظر داشته باشید که نباید در مصرف هیچ کدام از این گروه‌های غذایی زیاده‌روی کرد؛ به همان اندازه که کمبود این مواد خطرناک است، مصرف بیش از حد آن‌ها هم خطراتی دارد.

تنوع غذایی
هیچ یک از گروه‌های غذایی به تنهایی نیاز بدن ما را تامین نمی‌کنند؛ پس متنوع بودن برنامه‌ی غذایی خود را در نظر داشته باشید

خوراکی‌های مقوی برای تقویت حافظه

یکی از نکات مهم برای تغذیه در دوران کنکور تقویت حافظه است. با تقویت حافظه کارایی و بازدهی فرد افزایش بیشتری پیدا می‌کند. فردی که حافظه خود را تقویت کرده است، خیلی سریعتر به مباحث تسلط پیدا می‌کند و انرژی کمتری مصرف می‌کند. در این قسمت از نوشتار می‌خواهیم مواد غذایی که در تقویت حافظه فرد تاثیر دارند را نام ببریم؛ پس با ما همراه باشید.

  • گوجه: در حذف رادیکال‌های آزاد نقش دارد و حتی به افراد دارای آلزایمر هم پیشنهاد می‌شود.
  • قهوه: وجود کافئین در قهوه باعث تقویت حافظه فرد می‌شود.
  • ماهی: این ماده سرشار از پروتئین است که باعث می‌شود شما را برای مدت طولانی سیر نگهدارد و از افزایش وزن شما جلوگیری کند. همچنین ماهی سرشار از انواع امگا نیز هست.
  • تخم مرغ: از آن دسته مواد غذایی است که اکثر گروه‌های غذایی را شامل می‌شود. به علاوه این ماده‌ی غذایی، بسیار کامل و از بین برنده حس گرسنگی است.
  • زردچوبه: حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ضد التهاب است. این ماده باعث بهبود شناخت و عملکرد می‌شود.
  • سیب زمینی: خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که می‌تواند توانایی شناختی را بهبود ببخشد.
  • عسل: یکی از مواد غذایی سالم، مفید و شیرین است که به سرعت می‌تواند انرژی مورد نیاز برای بدن را تامین کند.

تغذیه در زمان استراحت

با توجه به اینکه زمان تفریح در سال کنکور کم است، اکثرا کنکوری‌ها در آن زمان به پرخوری و تغذیه بی‌رویه می‌پردازند. باید توجه داشت که در سال کنکور تحرکات فیزیکی بسیار کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه احتمال افزایش وزن بسیار زیاد است. پس باید دقت شود که چه مواد خوراکی را مصرف می‌کنیم تا دچار چاقی و اضافه وزن نشویم. سعی کنید از خوردن فست فود و مواد غذایی چرب پرهیز کنید و به جای آن‌ها موادی را مصرف کنید که علی رغم کم بودن میزانشان، انرژی زیادی به شما می‌دهد.

صبحانه روز کنکور

توجه داشته باشید که صبحانه روز کنکورتان چیزی باشد که قبلا مصرف کرده‌اید و به آن عادت دارید. از مواد غذایی که تا به حال استفاده نکرده‌اید بپرهیزید. توجه داشته باشید که این صبحانه باید بتواند شما را تا ظهر سیر نگهدارد، پس برای خود یک صبحانه کامل و مقوی تدارک ببینید. به علاوه اینکه زیاده‌روی در خوردن صبحانه نیز باعث سنگین شدن و خواب آلودگی شما می‌شود.

خوراکی‌های روز کنکور

از زمانی که صبحانه می‌خورید تا ظهر که کنکور به پایان برسد، زمان نسبتا زیادی است و قطعا شما در این مدت گرسنه خواهید شد. در نتیجه به همراه داشتن مواد خوراکی بسیار پر اهمیت است. معمولا در زمان تست زدن دچار افت فشار و قند خون می‌شوید که برای این مواقع حتما یک شکلات همراه داشته باشید. ولی توجه کنید که شما احتیاج به یک انرژی طولانی مدت دارید، به همراه داشتن مویز، کشمش، خرما و… در این مواقع می‌تواند به شما کمک کند. البته باز هم توصیه می‌کنیم که حتما خوراکی‌هایی را استفاده کنید که از قبل امتحان کرده باشید و برای اولین بار سر جلسه‌ی کنکور از آن‌ها استفاده نکنید.

سلامتی
به امید سلامتی شما عزیزان در تمام مراحل زندگی🌹